17. marts 2019, Ensemble Barocca

– musik fra barokken på originalinstrumenter

Ensemble Barocca dyrker – som navnet siger – repertoiret fra barokken, dvs. fra ca. 1600-1750, en periode hvor nogle af den klassiske musiks største komponister virkede, en tid hvor der blev komponeret herlig musik med masser af saft og kraft. Tænk bare på Telemann, Vivaldi, Albinoni, Bach, Händel og mange, mange flere.

Ensemble Barocca består af Christine Nonbo Andersen: sopran, Tinne Albrechtsen: barokviolin, Babett Hartmann: cembalo og Maria Rosenkilde Qvist: barokcello.

Ensemblet vil fortælle om musikken undervejs i koncerten og forevise instrumenterne efterpå.
Det endelige program fremkommer senere.

Om Ensemble Barocca og dets medlemmer:
Ensemblet blev etableret i 2014 i forbindelse med studier i tidlig musik på Det kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Ensemblets medlemmer har en bred kammermusikalsk erfaring og ynder med særlig passion barokmusikken spillet på originalinstrumenter. Ensemblet er dermed en del af den musikbevægelse, der søger den autentiske opførelsespraksis i forhold til bl.a. stemning, spilletempi, buestrøg og frasering. Ensemble Barocca spiller koncerter med et begejstret nærvær både hinanden imellem og i formidlingen til publikum. Ensemblet og dets medlemmer er en væsentlig drivkraft bag Odense Barokfestival.

Christine Nonbo Andersen er uddannet ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium i 2014. Christine favner et alsidigt repertoire og bevæger sig med stor autencitet mellem de forskellige stilarter. Dog dyrker hun i særdeleshed den tidlige vokalmusik. Christine har i en årrække været sanger i det danske Tolkien Ensemble, med hvem hun har turneret i store dele af Tyskland samt medvirket ved fire åbningskoncerter i DR’s Koncerthus i 2009. Med op mod 55 koncerter om året er Christine en efterspurgt ensemblesanger. Hun har siden 2009 været medlem af Holmens Kirke’s Kantori og Vokalensemble. Siden 2014 har hun ligeledes været fast medlem af vokalensemblet Musica Ficta og senest har hun vundet en fast stilling i DR Vokalensemblet.

Tinne Albrechtsen studerede moderne violin på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (DKDM) og tog diplomeksamen hos Professor Milan Vitek. Hun har bevæget sig mellem mange genrer, fra den klassiske til den rytmiske/improvisatoriske. Hun har studeret barokviolin på tidlig-musik linjen på DKDM hos Arek Golinski og Peter Spissky.

Babett Hartmann studerede orgel på “Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy” ved Professor og Thomas organist i Leipzig, Ulrich Böhme. Dette resulterede i 2007 i en BA-grad samme sted. Samtidig arbejdede hun i Leipzig som organist, kantor og børnekordirigent på Schola Cantorum. Hun fortsatte herefter sine videre studier i Danmark på Det kgl. Danske Musikkonservatorium ved Professor Hans Fagius (orgel) og Søren Christian Vestergaard (kirkespil). I 2010 blev hun optaget på solistklassen på DKDM ved Professor Hans Fagius og Yuzuru Hiranaka. Derefter fulgte studie med cembalo som hovedfag på DKDMs tidlig-musik linje hos Ketil Haugsand.

Babett Hartmann har en omfattende koncertvirksomhed, og har blandt andet givet koncert på det historiske Compenius orgel i Hillerød og Raphaëlis orglet i Roskilde Domkirke. Koncertrejser har ført til bl.a. Tyskland, Mallorca, Italien og Japan og masterclasses med blandt andre Michel Bouvard, Wolfgang Zerer og Michael Radulescu. Senest deltog hun i orgelkonkurrencer i St. Albans, England, Silbermann-Wettbewerb i Freiberg, Tyskland og Bach-Wettbewerb i Leipzig, Tyskland. Babett Hartmann har siden 2011 været ansat som organist i Grundvigskirken, København.

Maria Rosenkilde Qvist har studeret moderne cello ved solocellist og professor Niels Ullner på Det Fynske Musikkonservatorium, Odense, hvorfra hun tog diplomeksamen i 2007. Ved siden af har hun studeret barokcello hos Tom Pitt fra Concerto Copenhagen og blev i 2009 optaget hos samme på DKDMs tidlig-musik linje på barokcello. Fra 2012 fulgte studier hos Susie Napper, Canada, og hos barokviolinist Peter Spissky i København. Maria deltog i Amsterdam Early Music Summer School 2012.

Hun er medstifter af Ensemble Barocca og siden 2015 medlem af Den Fynske Fløjtekvartet. Hun giver koncerter i forskellige sammenhænge både i Danmark og i udlandet på såvel barokcello som moderne cello og har undervist i cello på Slagelse Musikskole siden sommeren 2007. Maria har taget kandidateksamen i barokcello fra DKDM, og i 2016 fulgte videre studier i barokcello ved Mime Brinkmann, Stockholm. Maria var med til at grundlægge Odense Barokfestival i 2016 og har siden da været kunstnerisk leder af festivalen samt fast medlem af Odense Barokfestivalorkester.